Ungdoms EM 2013 – reflektion av Axel Höglund IKHP

EM RESAN
Jag har varit i Graz i Österrike på ungdoms Em i Mtb. På Em tävlade man delvis i lag och delvis individuellt. I varje lag är det två killar och en tjej. Vi var 4 lag från Sverige, 2 lag i u15 och två lag i u17. De fem dagarna inleddes med ett lagtempo på ca. 2 minuter som var avgörande för startordningen inför stafetten dagen efter. På stafetten gjorde alla i laget en bra insats som räckte till en nionde plats av 47 lag.
Dagen där efter var det två tekniktävlingar men den ena togs bort pågrund av att det hade regnat för mycket på natten så att banan i skogen blev för lerig. Teknik banan på torget blev kvar. Min prestation var kort sagt urusel och jag fick en placering långt bak i jaktstarten. Tror det var 3 min efter ledaren.Jag körde upp mig till en 46:e plats på den tre gånger 3km långa och mycket kuperade banan.
På den fjärde dagen var det såkallat x-large. X-large banan bestod av gemensam start och en backe på ca fem km och sedan lite platt och efter det några kilometer nedför. På den tävlingen slutade jag på en 24 plats.
På det avslutande cross countryt körde vi samma bana som på tredje dagen. Jag kom i mål på en finfin 17 plats på den hårda banan av 97 startande.
Jag slutade på 22 plats i totalen och vårt lag på 15 plats. Bra!

EM 2013 Graz

Förberedelser
Packningen innan resan är ganska enkel, många ombyten, många flaskor, energimat, cykel, mek.grejer
På resan
Det är en väldigt lång resa till Österrike, men med några kompisar blir den ganska kul. I bilen så tittade vi på film, och spelade på ipads och mobilerna.
När man åker bil väldigt länge i sträck kan man bli väldigt seg, så det är inte självklart att en resdag är en vilodag. När man stannar och sover över någonstans på vägen kan det vara bra att bara cykla lite för att väcka kroppen. Ett tips är att åka med stödstrumpor i bilen så blir man inte lika svullen i vader och fötter. Att sova kan vara väldigt skönt men personligen har jag svårt att sova i bilen mitt på dagen.
På hotellet
På hotellet bodde jag med mina två kompisar Jacob och Samuel. När vi har bott tillsammans på läger tidigare har det blivit stökigt och detta var inget undantag. Så ibland händer det att man inte hittar sina saker. Tex. rumsnyckeln tappades bort ett antal gånger, så nästa gång får vi nog hitta bättre rutiner.
På det hotellet vi bodde på så hade vi en gemensam terrass med de närliggande rummen så där var det ett bra ställe att meka med cykeln på och umgås. Att meka och serva cykeln ingår ju hela tiden i Mtb-sporten.
Tävlingsförberedelser
Inför tävlingarna så har jag testat banorna med mina kompisar. Ibland på vissa tävlingar där det är svåra passager brukar jag vilja diskutera dem med pappa men denna gången var det svårt men det fanns inte så många spår att välja på så då räckte det att reka med kompisarna.
Tävling
Det här var första gången jag tävlade utomlands. Det var väldigt kul att se hur bra man var mot de andra i Europa.
Under dagarna i Österrike så hade jag ingen speciell taktik. Under första racet märkte jag att det bara var att köra. Själv kände jag mig i ganska bra form och är väldigt nöjd med min körning och resultat.
Eftersom banorna var väldigt tuffa med mycket uppför i långa klättringar så var det viktigt att inte gå ut allt för hårt för att även orka sista varvet.
Min taktik var ändå att försöka gå ut ganska hårt i starten för att plocka placeringar innan fältet trycks ihop i första stigningen och det lyckades ganska bra. Sedan var det bara att köra järnet där det var fritt blås och följa klungans tempo där det var trångt.
Tiden mellan tävlingarna
Tiden mellan tävlingarna är lång. Tiden emellan går åt till att heja på de andra från Sverige i u17 klassen och tjejerna i vår klass. Efter tävlingarna har vi oftast åkt hem och badat i poolen och slappat och sedan åkt tillbaka till tävlings området för prisutdelningar och kvällsmat/middag.
Sammanfattningsvis kan man säga att resan till ungdoms-em har varit jätterolig och mycket lärorik. Jag hoppas vi kommer dit nästa år också.